
Voor de zekerheid hebben we alvast een rijles genomen. Een zogenaamde 'brush-up'. Woensdag was ik aan de beurt en donderdag Mirjam. Op zich ging de les wel goed. Het is ook zeker zinvol geweest, ook als we hier geen examen gaan doen. Je wordt je toch bewuster van de regels zoals ze hier gelden. Heel anders dan bij ons is het niet, maar er zijn toch wat verschillen.
Bijvoorbeeld de snelheid. Hier heeft zo ongeveer elke straat een andere snelheidslimiet. Er staan overal borden. Als er geen borden staan, dan geldt binnen de bebouwde kom 50. Er zijn echter ook borden van 50. Daarnaast hebben we borden van 10, 30, 40, 60, 70, 80, 90, 100 en 110 gezien. Ik kan me nog herrinneren dat ik tijden de rijles in Nederland heb geleerd dat het beter is om iets harder te rijden dan 50 binnen de bebouwde kom, zodat je niet gedrukt wordt van achteren en andere automobilisten niet de neiging krijgen je in te halen. Hier geldt dat dus niet. De instructeur bleef er maar op hameren dat je langzamer moet rijden van 50. Als je dan opeens op een helling rijdt, dan kun je wel eens iets harder gaan en boven de vijftig komen. O wee, o wee! Dit verklaart ook gelijk het suffe rijden van de meeste Canadezen ;-)
Dan heb je ook nog kinderen. Als er een schoolbus stopt en hij doet zijn rode knipperlichten aan, dan moet je stoppen. Ook als de bus aan de overkant van de weg staat (en er geen vluchtheuvel tussen zit). Daarnaast heb je in de buurt van scholen en speelplaatsen, respectievelijk van 8:00 tot 17:00 en van 8:30 tot een uur naar zonsondergang, een maximum snelheid van 30. De boetes zijn hoog en de controle wordt ook gedaan door de klaar-overs (die hier een jaar of 12 zijn).
Vervolgens heb je voetgangers. Er zijn een heleboel voetgangersoversteekplaatsen. Deze zijn vaak slecht aangegeven. Twee lijnen dwars op de straat en een bord aan de zijkant. Soms is er een overbrugging met knipperende lampen. Deze zie je over het algemeen wel vrij goed. In Alberta is het zo dat wanneer je een voetganger aanrijdt, je sowieso als bestuurder verantwoordelijk bent. Dit lijdt er ook toe dat zomaar ergens oversteekt, dat iedereen op de rem gaat en je over laat steken. Daar schijnt trouwens ook een redelijke boete op te staan.
Ook heb je hier andere voorrangsregels. Als er op jouw weg geen stopbord staat en de weg is meer een hoofdweg dan de weg die je kruist, dan heb je voorrang. Meestal heeft die andere weg dan een stopbord, dat je met een beetje geluk ook nog kunt zien. Daarnaast zijn er kleinere wegen, die je in woonwijken tegen komt. Daar staan geen borden. Dan heeft rechts voorrang. Er is nog een andere veel voorkomende situatie; Dat is wanneer je op een kruispunt komt, waar iedereen een stopbord heeft. In een dergelijke situatie heeft degene die daar als eerste aankomt en stopt voorrang. Daarna degene die daarna komt enz. Als er meerdere wagens op hetzelfde tijdstip stoppen, dan gaat degene die van rechts komt voor.
Wat wel weer mag, is dat je met de auto rechts mag door rood (tenzij er een bord staat dat het niet mag). Je mag bijna overal rechts. Mocht je op een eenrichtingsweg komen, dan mag je in sommige gevallen zelfs linksaf door rood. Je moet wel goed uitkijken, want als ze alsnog tegen je aan rijden krijg je wel een boete. Wat ook erg handig is, is dat de stoplichten aan de overkant van de weg staan. In Nederland moet je vaak heel raar bukken, tenzij je òf heel klein bent, òf een glazen dak hebt, om het licht te kunnen zien. Hier gaat dat een stukje prettiger.
1 comment:
en dat moeten jullie allemaal onthouden???
Ook een heel theorieboekje uit je hoofd leren?
Veel succes
Post a Comment